Wednesday, September 26, 2007

Hilang Menjelang Syawal



Empat kanak-kanak lelaki berusia antara lima dan enam tahun lemas ketika mandi di tali air dekat rumah pam Sungai Kreh, Lahar Tembun, Tasek Gelugor di sini, semalam.

Kejadian kira-kira jam 1.15 petang itu, hanya mampu disaksikan seorang rakan keempat-empat mangsa, Norshahira Arshad, lima tahun, yang ketakutan sambil menangis di tebing tali air berkenaan.
Lebih menyedihkan, seorang penunggang motosikal, Saidin Ahmad, 45, yang kebetulan melalui kawasan berkenaan, meluru terjun ke tali air itu bagi menyelamatkan kanak-kanak terbabit tanpa menyedari seorang daripada mangsa adalah anaknya sendiri.


Anak Saidin, Mohd Zaidi Mohd Saidin, lima tahun serta tiga rakannya, Mohd Nur Aidil Hakimi Shahruddin, lima tahun dan Badrul Hanif Ahmad serta Zulkifli Mohamed, kedua-duanya enam tahun, disahkan meninggal dunia sebaik tiba di Hospital Kepala Batas di sini.

Semua mangsa dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Lahar Tembun, malam tadi.

Sebelum itu, kehilangan keempat-empat mangsa disedari ibu saudara Mohd Nur Aidil Hakimi, Norbi Abdullah, 45, selepas terserempak dengan Norshahira yang berseorangan dan menangis di tebing tali air berkenaan.

Sebaik mengesyaki sesuatu yang buruk, Norbi terus meminta pertolongan Saidin yang kebetulan melalui kawasan itu.

Semua mangsa yang ditemui dalam keadaan tidak sedarkan diri, dikejarkan ke Klinik Kesihatan Tasek Gelugor, tetapi klinik itu berkunci.

Ketua Polis Daerah Seberang Prai Utara, Asisten Komisioner Wan Abdullah Tuanku Said, berkata tiga mangsa adalah murid Tadika Kemas Lahar Tambun manakala Mohd Nur Aidil Hakimi belajar di Tadika Cina Ling Chew.

"Polis tidak mengesyaki sebarang unsur jenayah dan mengklasifikasikan kejadian itu sebagai lemas," katanya.

Sementara itu, ibu Zulkifli, Halijah Omar, 39, terkilan kerana mereka sudah merancang untuk membeli pakaian raya anaknya petang semalam.

"Lepas anak saya balik dari tadika, dia kata mahu keluar. Sebelum keluar dia tanya bila nak beli baju raya. Zulkifli cakap dia mahu dua pasang bayu raya.

"Saya cakap petang ini (semalam) nak beli sebab bapa sudah janji," katanya ketika ditemui di Hospital Kepala Batas.

Rohaya Saad, 37, juga mengalami perasaan sama berikutan baju raya anaknya, Badrul Hanif sudah dibeli tetapi tidak sempat memakainya berikutan tragedi itu.

"Hati mana tidak sedih. Baju semua sudah dibeli tapi Badrul pula sudah tiada. Apalah ertinya. Inilah Aidilfitri yang paling memilukan buat kami sekeluarga," katanya.

Kejadian itu juga menyebabkan Hasnah Abu Bakar, ibu kepada Mohd Nur Aidil Hakimi mengalami kesedihan berikutan kehilangan satu-satunya anak yang menjadi rebutan hak penjagaan dengan bekas suaminya.

Dia terkilan kerana anaknya lemas hanya kira-kira sebulan sebelum dia memperoleh hak penjagaan penuh terhadap Mohd Nur Aidil Hakimi pada 27 Oktober depan.

Sumber Berita Harian