Friday, September 28, 2007

Isu Pemanasan Global

FILEM dokumentari An Inconvenient Truth yang dihasilkan tahun lalu, menampilkan beberapa fakta mengejutkan antaranya kemungkinan paras laut dunia akan meningkat sehingga enam meter jika fenomena pemanasan global tidak dihentikan segera.

Enam meter?? Kita mungkin tertanya-tanya kesahihan jangkaan itu. Akan tetapi, jika jangkaan itu benar-benar berlaku, pastinya kenaikan paras laut setinggi enam meter adalah sesuatu yang menggerunkan.

Kawasan tanah rendah dan tepian pantai yang luas di seluruh dunia akan tenggelam menyebabkan kawasan daratan semakin mengecil dengan lautan menjadi semakin luas. Lebih menakutkan adalah 100 juta penduduk (mengikut jangkaan filem dokumentari itu) akan menjadi pelarian lantaran kawasan kediaman masing-masing tenggelam ditelan lautan.

Mengulas jangkaan itu, Pensyarah Pusat Pengajian Sains Sekitaran dan Sumber Alam, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Madya Dr Fredolin Tangang @ Tajudin Mahmud, berkata kenaikan paras laut sehingga enam meter sebenarnya tidak mustahil boleh berlaku tetapi mengambil masa lama.

Beliau berkata, hakikatnya, kajian mendapati paras laut dunia kini semakin meningkat sejak ratusan tahun lalu malah sudah ada beberapa kawasan tanah rendah dan pulau yang tenggelam akibat kenaikan paras laut atau hakisan pantai.

Akan tetapi, peningkatan dalam beberapa dekad akan datang tidaklah setinggi enam meter tetapi dianggarkan pada penghujung abad ke-21, peningkatan paras laut sekitar 0.5 meter saja. Kenaikan sehingga enam meter memerlukan masa yang lama dan mungkin selama ribuan tahun,? katanya.

Katanya, terdapat tiga faktor menyebabkan paras laut meningkat dan semua faktor terbabit berpunca daripada aktiviti pemanasan global.

Dianggarkan kira-kira 57 peratus dari peningkatan paras laut berpunca daripada kesan pengembangan haba di lautan manakala kira-kira 28 peratus lagi disumbangkan oleh pencairan glasier dan litupan ais.

Selebihnya disumbangkan pencairan ais di Greenland dan Antartika. Buat masa ini sumbangan pencairan di kedua-dua kawasan itu masih kecil tetapi sumbangan itu pasti meningkat seiring peningkatan suhu dunia pada beberapa dekad akan datang,? katanya.

Beliau berkata, peningkatan paras laut akibat pengembangan haba berlaku apabila suhu air laut menjadi panas akibat menyerap haba yang berlebihan dalam sistem iklim dunia dan keadaan itu menyebabkan isipadu air laut juga bertambah.

Menurut Laporan Penilaian Keempat Panel Antara Kerajaan Mengenai Perubahan Iklim (AR4 IPCC) yang dikeluarkan Februari lalu, aktiviti pemanasan global menyebabkan purata suhu dunia meningkat 0.74 darjah celsius dari 1906 hingga 2005.

Bagaimanapun, dalam tempoh lima dekad terakhir, kadar pemanasan meningkat dua kali ganda kepada 1.3 darjah celsius. Seiring dengan peningkatan purata suhu dunia, purata paras laut juga meningkat dan peningkatan sepanjang abad ke-20 dianggarkan 0.17 meter,? katanya.

Laporan AR4 IPCC juga menjangkakan pada penghujung abad ke-21, purata paras laut dunia dianggarkan meningkat dari 0.18 meter hingga 0.59 meter berbanding paras laut pada 1980 hingga 1999.

Peningkatan paras laut sememangnya mendatangkan ancaman serius malah ketika ini, sudah ada beberapa kawasan tanah rendah dan pulau seperti Pulau Tuvalu di Lautan Pasifik yang menghadapi risiko ditenggelami lautan.

Bagaimanapun, kadar kenaikan paras laut ini berbeza mengikut tempat, corak tiupan angin musim, fenomena iklim seperti El Nino dan La Nina selain fenomena air pasang-surut yang berubah pada skala masa diurnal.

Ada tempat yang mungkin mengalami kadar kenaikan paras laut yang tinggi manakala tempat lain mungkin rendah sedikit,? katanya.

Peningkatan paras laut juga boleh mendatangkan bahaya antaranya mampu mengakibatkan bencana banjir. Suhu laut yang semakin panas pula menyebabkan kejadian ribut dan taufan berlaku lebih kerap dan semakin dahsyat.

Selain itu, perubahan suhu dan pencairan ais juga menyebabkan beberapa spesies hidupan kutub seperti beruang polar, semakin terancam. Habitat hidupan itu semakin mengecil, rantaian makanan mereka terjejas dan dikhuatiri jika masalah ini berterusan, spesies terbabit akan mengalami kepupusan.

Mengulas jangkaan An Inconvenient Truth bahawa tiada ais di Lautan Artik pada musim panas 2050, Dr Fredolin berkata, keadaan itu tidak mustahil berlaku malah menurut IPCC, kadar penyusutan litupan ais di Artik pada musim panas adalah 2.5 peratus dari 1953 hingga 2006.

Berdasarkan kadar ini dan unjuran yang dibuat pelbagai model dalam laporan IPCC, kadar penyusutan litupan ais diunjur berlaku pada kadar 5.4 peratus bagi tempoh sedekad dan berdasarkan kadar ini, litupan ais akan lenyap antara 2050 hingga awal abad ke-22.

Bagaimanapun, kajian terbaru berdasarkan data satelit, pencerapan kapal laut dan kapal terbang mendapati kadar penyusutan dari 1953 hingga 2006 sebenarnya jauh lebih tinggi iaitu sekitar 7.8 peratus.

Berdasarkan anggaran ini, penyusutan yang berlaku dijangka lebih cepat dan memang ada kemungkinan tinggi Lautan Artik akan bebas dari ais pada musim panas beberapa dekad sebelum 2050,? katanya.

Beliau berkata, ketiadaan litupan ais di lautan akan membawa implikasi besar kepada pencerapan haba oleh lautan dan peningkatan suhu air laut kerana tanpa litupan ais, permukaan laut akan menyerap haba dengan lebih cekap.